Zo maak je informatie helder
In deze tijd van ‘information-overload’ is het zaak dat, als je iets te communiceren hebt, je dat bondig en overzichtelijk doet. Meestal maken wij dan ook de ‘samenvatting van de samenvatting’. Dat dat beter werkt in beeld is vanzelfsprekend. Je slaat de informatie simpelweg beter op!
Mand!
Nou, zo bondig hoeft nou ook weer niet… Maar dit raakt wel de kern van de boodschap. Hou het kort. Dat is nog wel eens een uitdaging voor de opdrachtgever. Toch bang om niet volledig genoeg te zijn.
Geen zorgen
Daar zijn oplossingen voor:
- interactieve linkjes gebruiken als je kiest voor een digitale PDF.
- QR-codes met meer informatie als het om gedrukte uitingen gaat
Doelgroep en briefing medium
Aan wie is de boodschap bedoelt? Inwoners, bezoekers, raadsleden, management, personeel; het is allemaal bepalend voor de toon en inhoud van de boodschap. Soms weet men veel over het onderwerp en soms is alle informatie nieuw.
Hou in het begin al rekening met het medium waar je het wilt plaatsen. Wordt het een lokale krant, bedrijfsmagazine, website, Powerpoint of op de socials? Dit is belangrijk voor het eerste ontwerp in het traject.
Inhoud bepaald vorm
Om ervoor te zorgen dat de boodschap visual aantrekkelijk (en dus bekeken) wordt, zorgen wij er met de opdrachtgever voor dat ook de inhoud interessant is. Een lijst met 4.000 boomsoorten, maakt een lastige visual. Maar dat er 4.000 boomsoorten zijn en dat deze 9 zich uitstekend staande houden bij landurig droog weer, om maar iets te noemen, dat gaat dan weer wel.
Samenvatting van de samenvatting
Nogmaals; minder tekst! Op die manier worden zowel wij als de opdrachtgever gedwongen te kijken naar de kern van de boodschap! En daar gaat om.