The making of the FSC-infographic
“Hoeveel kost het om een infographic te maken?”, is een vraag die ik vaak krijg. Helaas is het geen vraag die gemakkelijk te beantwoorden is. Voordat ik je een nauwkeurige prijs kan geven, moet ik weten wat je wilt vertellen, welk soort ‘look and feel’ je zoekt en hoeveel data (illustraties) het zal bevatten.
Hierbij een kijkje in de keuken. Kijk hoe ik dit heb gedaan. De maaltijd die we aan het bereiden zijn, is een infographic voor FSC-Nederland. De Forest Stewardship Council. Een onafhankelijke, niet-gouvernementele, non-profitorganisatie die is opgericht om het verantwoorde beheer van de wereldwouden te bevorderen, en die in 1993 in Toronto is opgericht.
Ze wilden dat ik een infographic voor de Nederlandse markt zou ontwerpen. Ze hebben me twee A4’tjes met informatie gestuurd. Kort gezegd stond er: “Dit is de huidige staat van de bossen wereldwijd. Dit is hoe een FSC-bos werkt. Dit is hoe we het controleren. Dit is onze ‘call to action’.” Geweldig! Ik ging aan de slag. Dit is wat ik hen heb gestuurd en wat het zou kosten.
Ze begrepen wat ik wilde bereiken en we hadden een deal. WhooHoo! Dit gaat me 2 dagen (meer zoals 3!) kosten om te maken. Vooral de eerste twee illustraties (huidige staat en toekomst) zouden veel werk vergen. Helaas heb ik het deel ‘Je moet erom vragen’ verkeerd gelezen. Omdat deze infographic bedoeld is voor de ‘hogere lagen’. Bouwbedrijven, houtbedrijven en lokale overheden. Dus deze werd het niet…
Dat betekent niet dat jij, beste lezer, geen FCS zou moeten kopen. Natuurlijk zou je dat moeten doen!
Het duurde verschillende versies voordat we het goed hadden. Het is belangrijk om goed op de details te letten. Werkt het? Is dit de boodschap die we willen overbrengen? Blijkbaar werkt het! Verschillende kantoren worden opgewaardeerd door de poster-versie (ja, er is een poster-versie, 30 cm x 100 cm) die daar hangt. Een trots moment… Hier is ze (Engelse versie hier)!