“En zo vang ik de haas”, zei de koe
Je hebt het waarschijnlijk al wel eens voorbij zien komen. Kennis delen. Maar wat wordt daar nou eigenlijk mee bedoelt? En wat is het effect? Ik heb de afgelopen tijd erg veel koffie-afspraken gehad. Soms even bijkletsen, soms een kennismaking. Maar hadden allemaal dezelfde vraagstelling. “Wat moet ik nou met mijn bedrijf?”
In deze veranderende tijden wil de richting nog wel eens zoek zijn. Op zich niet erg, maar moet niet te lang duren. Ik ben er achter gekomen dat me dat prima afgaat, mensen richting geven. Is ook makkelijker als je er van een afstand naar kan kijken. Hen de mogelijkheden laten zien en die innerelijke deurtjes zien openen is erg mooi om mee te maken. Ik deel mijn kennis. En de beloning? Op een of andere manier vangen mijn koeien altijd hazen… Hoe jij jouw kennis kan delen? Een voorbeeld…
Anders denken
We nemen als voorbeeld een Timmermans-bedrijf. Zij willen meer traffic naar hun site en meer klussen vanuit de consumentenmarkt. Daar gaan we…
“Dus, we zaten te denken aan een infographic voor op onze website!”
“Okee… en waar moet de infographic over gaan, volgens julllie?”
“Nou, we willen laten zien hoelang wij al lang aan de weg timmeren (…). Hoeveel we getimmerd hebben. Welke projecten we allemaal hebben getimmerd en voor wie we allemaal hebben getimmerd. Oh ja, en dat we scherp geprijsd zijn.”
“Ja ja… jullie willen laten weten dat jullie de experts zijn, bedoel je? En jullie willen meer werk?”
“Ja! En we bestaan al heel lang. Dus we hebben genoeg data.”
“Prachtig mooi. Maar ik denk niet dat je dat moet gaan doen… Want dat boeit werkelijk helemaal niemand. Mij al helemaal niet. Zonde van je tijd en geld.”
“Ja maar… Ja, maar… We zijn echt een heel goed bedrijf!”
“Dat geloof ik direkt. Maar op die manier gaat niemand dat geloven… Waar zijn jullie dan zoal goed in?”
“Eh… Nou, we weten veel van houtsoorten af. En van welke hamers je het beste daarvoor kunt gebruiken. Wanneer je het beter kunt schroeven en wanneer je beter spijkers moet gebruiken… Wat je moet doen als je je op je duim slaat of hoe dat te voorkomen of…”
“Kijk eens aan! En dáár is jullie infographic!”
Daarna is het kwartje meestal wel gevallen…
Zo vangt een koe de haas
Het op die manier delen van kennis heeft als effect dat de gun-factor stijgt, je kennis van zaken in waarde toeneemt en daarmee de omzet stijgt. Waarom? Simpel gezegd ben je een toffe peer met verstand van zaken. Ik zou zaken met je doen! Maar let wel; het kan soms wel eens via wat omwegen gaan, is mijn ervaring…
“Mag ik vragen hoe je bij mij terecht bent gekomen?”
“Een van de onderzoekers is bevriend met die en die en die heb jij ooit eens geholpen met dit of dat…”
Toeval? Misschien, maar zoveel toeval is wel erg toevallig.
Je barst van de kennis. Of je nou een restaurant runt, boekhouder bent, kapper, kledingverkoper, aannemer of glazenwasser bent, het maakt niet uit. Laat zien dat je goed bent in je vak met je eigen Tips & Tricks en deel dat.